Triggerpiste-painanta

Kipupisteiden käsittely on isossa osassa hoidoissani. Pisteiden löytäminen ja tunnistaminen on tärkeä osa hierontaa ja vaatii harjaantunutta tutkimis- ja palpointitaitoa. Aktiiviset pisteet antavat myös hyödyllistä tietoa paikallisista yli- tai alikuormitustiloista kudoksissa.

Mikä on triggerpiste?

Triggerpiste on lihaksen ylijännittyneen alueen voimakkaasti ärtynyt kohta. Tunnusteltaessa ihoa piste on kovan tuntuinen pieni alue lihaksen jännittyneessä osassa. Se on myös kipeä painaessa sekä se voi aiheuttaa pisteelle tyypillistä säteilykipua ja lihasjännitystä myös muihin lihaksiin. Triggerpisteitä on aktiivisia ja latentteja. Latentti piste on kipeä ainoastaan painaessa. Aktivinen piste taas aiheuttaa kipua levossa ja lihasrasituksen aikana. Triggerpisteen alueella on myös heikentynyt aineenvaihdunta, lisääntynyt energian ja hapen tarve. 

Triggerpisteen alueella on lihassyyt jatkuvasti supistuneet ja kyseisen lihaksen päissä ne ovat taas venyttyneet. Tämä estää lihaksen normaalin toiminnan. Pisteet aiheuttaa rajoitusta lihaksen aktiiviseen ja passiiviseen liikkuvuuteen. Lihas on myös lyhentynyt, käytettäessä jäykän tuntuinen ja normaalia heikompi.

Triggerpisteiden muodostuminen

Triggerpisteitä syntyy useasta eri syystä. Kudoksen heikentyneen verenkierron ja alueella esiintyvä lisääntyneen energian ja hapen tarpeen seurauksena syntyy uusia triggerpisteitä ja tämä myös ylläpitää olemassa olevia pisteitä. Vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa:

Triggerpisteiden käsittely

Triggerpisteitä voidaan käsitellä usealla eri tavalla. Minä käytän hoidoissani näiden käsittelyyn mm. manuaalista painantaa, aktiivisia ja passiivisia venytyksiä, lihasenergiatekniikkaa ( MET-venytys) sekä syvää kitkahierontaa. Käsittelyn lisäksi on tärkeää että saavutettua liikelaajuutta ylläpidetään ja harjoitetaan aktiivisti. Alkuperäinen triggerpisteen syntyyn johtanut tekijä tulee myös paikantaa ja kuormittava tekijä poistaa, että piste ei pääse uudestaan muodostumaan. Näihin asioihin paneudumme hoidettaessa ja pyrimme selvittämään syyn, joka on johtanut pisteiden muodostumiseen. Ohjaan myös tarvittavien ylikuormitukseen altistavien toimintamallien korjauksia, lihasvenytyksiä ja aktiivisia liikkeitä, joilla pyrimme estämään triggerpisteiden uusiutumisen.